Träning för det yttre

Motion, rörelse och träning är egentligen någonting alla borde hålla på med, om inte i högre utsträckning så i alla fall till en viss del. Man ska komma ihåg att även det lilla gör skillnad. En rask promenad på en halvtimme några gånger i veckan räcker för att göra skillnad. Och ett kort litet gympapass om 15-20 minuter ett par gånger i veckan gör även det skillnad.

Fördelarna med träning är många. Förutom att ens kondition och hälsa förbättras, gör träning faktiskt även att man får ett bättre yttre, det vill säga hyn förbättras, vilket leder till att man ser fräschare ut. Anledningen till att hyn förbättras på grund av träning är att aktiviteten i de vita blodkropparna ökar, vilket leder till att kroppen producerar mer beta-endorfiner. Detta leder i sin tur till att blodcirkulationen ökar, vilket gör att huden blir friskare och på så sätt ser fräschare ut.

Om man inte känner för att ligga på gymmet tre-fyra gånger i veckan och spendera tusentals kronor på årskort och liknande går det precis lika bra att träna på hemmaplan och gör man på rätt sätt behöver det dessutom inte ta alltför mycket tid. Dessutom behöver man heller inte inhandla en massa redskap för att kunna träna på ett bra sätt.

Faktum är att vi faktiskt hela tiden går och bär med oss ett alldeles utmärkt gym, nämligen kroppen. Med hjälp av kroppen är det fullt möjligt att variera mellan olika övningar i all oändlighet. Armhävningar, sit-ups, benböj och upphopp är exempel på alldeles utmärkta övningar som kan varieras för att träna olika muskelgrupper.

Känner man ändå att man vill få lite gymkänsla hemmavid är en skivstång ett alldeles utmärkt redskap för att göra olika övningar, framför allt för biceps, som är väldigt svår att nå endast med kroppen som redskap. Kom ihåg att man inte behöver allt för många vikter då stången i sig själv ofta väger en del. Även Kettlebells är ett redskap som kan användas till mångsidig träning. Man kan träna stora delen av kroppen med Kettlebells, bara man lär sig att utföra övningarna rätt, så att man inte skadar sig. Behöver du mångsidiga redskap för din träning så ska du spana in Gymkompaniet. Där hittar du såklart även nämnda Kettlebells, så är du intresserad av detta, följ denna länk.

Ett annat kategori redskap som till viss del är besläktade med skivstången är hantlar, vilka även dessa är utmärkta för bicepsträning. Dessutom finns de i princip i alla viktklasser från ett halvt kg upp till 20-30 kg och mer för den som verkligen vill lyfta tungt. En annan fördel med hantlar gentemot skivstänger är att de ofta går att hitta till ett billigare pris samtidigt som de tar betydligt mindre plats.