Män kan också fixa sig

När det kommer till utbudet av skönhetsprodukter så har det traditionellt sett varit kvinnornas marknad, numera har dock fokuseringen mot manliga produkter fått ett rejält uppsving. De etablerade märkena har märkt ett växande behov och alltfler kvalitativa produkter för manlig skönhetsvård går nu att finna på butikshyllorna.

Det är dock inte bara utbudet av produkter som växt utan även den allmänna medvetenhet att ta hand om sitt yttre som växt hos männen. Det har helt enkelt blivit mer socialt accepterat att även män kan jobba på att förbättra sitt utseende. En artikel i Aftonbladet beskriver utförligt om det nya fenomenet.

Det har alltså blivit vanligare att männen gör små förändringar som exempelvis att noppa ögonbrynen, klippa näshåret eller ansa ryggen och under armarna. Männen nere i de södra delarna av Europa har sedan länge redan anammat trenden men nu börjar även vi nordbor haka på och verkligen insett att det krävs mer än en kam för att vara en modern man – en modern man behöver även sådant som en öron- och nästrimmer. Numera så använder de skandinaviska männen mängder av olika krämer och det ansas behåring på kroppens alla delar som aldrig förr. Reklamen översköljs av renrakade muskulösa kroppar, där modellerna duttar ansiktskräm och badar i ansiktsvatten. Man talar ofta om grooming när det handlar om skönhetsvård, vilket kan delas in i fem olika kategorier; hudvård (ansikte), rakning, kroppsvård, hårborttagning och hårvård.

Det går även att notera en tydlig trend hos alla plastikkirurger och skönhetskliniker som har fullt med manliga kunder som vill fixa allt i från ett högt hårfäste till hängande ögonlock och rynkor. Män kommer även till skönhetssalongerna för att åtgärda tunnhårighet eller för att behandla slapp hud eller ringar runt ögonen.