Må bra med rutiner

För att må bra och undvika stress är det viktigt med bra rutiner. Att sova på samma tider och att äta på samma tider är kanske de viktigaste ingredienserna till ett hälsosamt liv.

Att sova är något som nog alla ser som en självklarhet, dock lider många av sömnbrist vilket i sin tur påverkar det vakna livet. Att vakna utvilad gör att vi blir piggare och därmed mer alerta och effektiva och på så sätt kan stress undvikas.

För den som har svårt att sova är det viktigt att skapa bra rutiner kring just detta. Det är viktigt att alltid gå och lägga sig på samma tid varje dag eftersom det gör att kroppen kommer att ställa in sig på sovläge vid just den tidpunkten, vilket kommer göra det lättare att sova.

En annan viktig sak är att inte äta för tätt in på läggdags. Minst två-tre timmar innan man ska sova bör man vara färdigäten för dagen. En så kallad ”nattmacka” eller liknande gör att maten måste bearbetas, vilket gör det svårare för kroppen att komma till ro och på så sätt blir det svårare att sova.

En annan viktig sak är frukosten som man egentligen aldrig bör hoppa över. Frukost gör att man får en bra start på dagen och inte blir trött redan vid tiotiden på förmiddagen när blodsockret går ner. Att hoppa över frukosten ökar även risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Under övriga dagen är det bra om man äter på regelbundna tider. Huruvida man väljer att äta mindre till lunch och mer till middagen på kvällen är upp till en själv, det viktigaste är att det sker ungefär vid samma tid varje dag eftersom kroppen då vänjer sig vid detta och i slutändan kommer att må bättre.

En annan viktig sak är att planera sina göromål och aktiviteter då detta reducerar stress och oftast gör att man blir mer effektiv, vilket även gör att kroppen mår bättre.
Att ha som mål att röra på sig åtminstone någon gång under dagen gör också att man kommer att må bättre. Det betyder inte att man behöver ligga på gymmet en timme om dagen, en 20-minuters promenad räcker långt för att man ska må bra.