Kom igång med träningen

Känner du att du lät dig själv bli alldeles för avslappnad under sommaren och nu behöver komma igång med saker som träning igen?

På Actics hemsida har vi hittat tio tips på hur du kan sätta igång med ett aktivt liv igen. Oavsett om du tränat mycket innan, eller helt enkelt vill börja träna så finns det flera goda råd du kan följa. Ett bra sätt att träna på är att göra något du tycker mycket om, då känns det inte lika svårt att komma iväg. Sätt inte upp för höga mål eller krav på dig själv till att börja med, utan låt det ta tid. Risken är annars att du börjar träna hårt från start, vilket leder till att du inte orkar och hoppar av alltihop.

För att motivera dig själv till en träningsmetod som passar dig så är det inte fel att införskaffa träningskläder. Många gånger kan något så enkelt som nya snygga träningskläder öka motivationen att gå till gymmet eller ge sig ut på löpturen. På Sportamore hittar du snygga och moderiktiga kläder och skor som fungerar för all sorts träning.

Om du inte vet vad du vill träna, men att du vill komma igång med någon form av aktivitet så är det bra att besöka en träningsanläggning för att se vad de har för utbud. Många anläggningar har ett varierat utbud med gruppträningar, gym, dans och mycket mer. Testa på nya saker, på tider som passar dig.

Att träna ska vara roligt och något du längtar till. Att då se till att välja rätt sorts träning och till det ha rätt sorts kläder och skor är en bra början. Ta med en vän eller två och motivera varandra när det känns motigt att ge sig iväg. Ett annat sätt att motivera dig är att boka in pass med en personlig tränare som kan vägleda dig i din träning på ett bra sätt.

När du väl sätter igång, ska du ta det hela i din egen takt. Det gäller att inte överanstränga sig för mycket, då ökar risken att du skadar dig eller tycker det är för jobbigt och därmed inte fullföljer ditt träningsschema. Gå lugnt fram och börja med bara två-tre pass i veckan tills du känner dig bekväm med den graden av belastning. När du kan klara dig genom dessa pass utan träningsvärk eller smärta, kan du utöka mängden träning eller öka belastningen. Men det är viktig att alltid ha vilodagar under veckan, så musklerna få tid att vila och bygga upp sig igen. Om du tränar hårt ska du åtminstone ha en dag i veckan som du bara tar det lugnt.